V současné době se letiště zejména v Evropě, ale i po celém světě potýkají s problémy. Na vině je nedostatek zaměstnanců, způsobený masivním propouštěním leteckého personálu během pandemie covid-19. V době současného rekordního zájmu o cestování tak stále častěji dochází ke zpožděním letů či k jejich rušení. Jak se vyhnout problémům a v jakém případě máte nárok na kompenzaci?
Stav na většině evropských letištích je v současné době opravdu tristní a odlet na dovolenou provázejí velmi často infarktové situace. Doporučený dvouhodinový časový úsek, který měl sloužit k pohodlnému odbavení a nastoupení na palubu letu, se prodlužuje. Letecké společnosti či letiště doporučují být před odletem na místě i o více než čtyři hodiny. „Ani tak ale není zaručeno, že let stihnete,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a dodává: „Na některých letištích není dost personálu k zajištění chodu letiště a můžeme se setkat i se situací, kdy celé letiště otevře pouze jednu přepážku na check-in. Fronty jsou pak několikahodinové.“ Situace, kdy se nestihne odbavení včas, je bohužel ve většině případů posuzována jako vina cestujícího. Pokud tedy chcete stihnout let, vybavte se dostatečným časovým předstihem a trpělivostí.
Začátek očekávaného odpočinku od pracovních povinností se tak může kvůli problémům na letištích nečekaně zkomplikovat. Cenné dny dovolené nikdo nechce trávit na letišti. Málokdo sní o tom, že místo na pláží bude nervózně čekat na letadlo. Co tedy dělat, pokud nám tyto potíže dovolenou zkrátí? Vždy záleží na tom, co zpoždění nebo zrušení letu způsobilo. V některých případech může vzniknout nárok na finanční kompenzaci. Přece jenom nám tato okolnost může způsobit ztrátu radosti z dovolené, což je pojem, se kterým operuje i samotný občanský zákoník. Neváhejte se tedy ozvat a bránit svá práva. „Pokud si nejste svým nárokem jistí, můžete se obrátit na naší spotřebitelskou poradnu. Kontaktujte nás na telefonním čísle 299 149 009,“ doporučuje Hekšová.
Myslete na to, že vždy, pokud využíváte leteckou dopravu, jste chráněni. Evropské nařízení počítá s kompenzací v případě zpoždění i zrušení letu. Situaci je ale dobré řešit hned na místě. Vhodné je požádat o vystavení dokumentu, jenž potvrzuje zpoždění či zrušení letu. Samozřejmě, že je možné tyto skutečnosti doložit i na základě odletových řádů, avšak vystavený dokument tuto situaci ulehčuje. Pokud je zpoždění více než tři hodiny a jsou splněny i další podmínky kladené nařízením je zde právo na náhradu v řádech stovek euro.
Samozřejmě záleží i na tom, zda cestujeme na vlastní pěst, nebo s cestovní kanceláří. V případě cesty na vlastní pěst na nás leží veškeré papírování a komunikace s leteckou společností. V případě cesty s cestovní kanceláří by nám měla pomoci právě ona. Mysleme také na to, že často se již na letišti můžeme setkat s podnikatelem, který nám nabízí pomoc v případě zpoždění. Jejich nabídka zní často tak, že za vás vše vyřídí a z vymožené kompenzace od letecké společnosti si část strhnou jako vlastní provizi. „Je to možnost. jak vymoci peníze téměř bez práce. Společnosti mají zkušenosti. Vždy ale doporučujeme prověřit si danou společnost a podívat se na její recenze. Naše poradna dTestu na základě zkušeností spotřebitelů však může vyhodnotit poskytování těchto služeb jako bezpečné,“ uzavírá Hekšová.
Převzato z dTestu: www.dtest.cz