Pondělí, 16 září, 2024
15.7 C
Ústí nad Labem
DomůZprávyTipy a nápadyProdej firmy: klíčové kroky k úspěšné transakci (sponzorovaný článek)

Prodej firmy: klíčové kroky k úspěšné transakci (sponzorovaný článek)

Prodej firmy je dlouhodobý proces, který vyžaduje pečlivou přípravu a provedení v každé fázi jeho realizace. Je důležité se na tento proces velmi pečlivě připravit, aby nedošlo k chybám. Zásadní přitom je, v jaké kondici se firma nachází, když se rozhodneme o jejím prodeji.

Fotografie: predajfirmu.cz

Rozhodnutí o prodeji firmy není snadné, ale pokud už k tomuto kroku přistoupíme, měli bychom hledání potenciálního investora zahájit, když se firmě daří dobře. Jak probíhá celý proces prodeje, závisí částečně na odvětví, ve kterém daná firma působí, ale obecně se skládá z několika etap, jako je příprava, optimalizace hodnoty firmy, její ocenění, hledání investora, jednání a finalizace prodeje. Při tvorbě prodejní strategie nezapomeňte na období po prodeji, tzv. přechodné období, kdy prodávající po dokončení transakce musí novému majiteli předat záležitosti z různých oblastí činnosti firmy.

Příprava firmy na prodej – vypracování strategie

Prvním krokem na cestě k prodeji firmy je provedení důkladné finanční a provozní analýzy ve firmě. V této fázi se zaměřujeme na uspořádání právní, finanční a obchodní dokumentace. Je třeba provést diagnózu fungování firmy v takových oblastech, jako je organizace práce, obsluha dodavatelů a zákazníků, případné licence, patenty, jak funguje propagace atd. Vypracování diagnózy stavu podniku umožní znovu zodpovědět otázku, zda je vhodný čas na prodej firmy. Příprava na prodej firmy a práce na strategickém plánu by měly začít včas, dokonce i několik měsíců před zahájením samotného procesu prodeje firmy.

Zvýšení atraktivity firmy

Tato fáze je věnována provedení nezbytných změn v činnosti firmy, jejichž výsledkem bude maximalizace hodnoty firmy a zvýšení její atraktivity pro budoucí investory. Je to také čas na získání potřebných souhlasů, povolení, licencí, na kterých závisí další fungování firmy a bez kterých nemusí k transakci vůbec dojít. Období provádění nezbytných změn může trvat od několika měsíců až po několik let, a proto je třeba některé kroky spustit již ve fázi přípravy.

Ocenění firmy

Provádění poctivého ocenění firmy je klíčové v celém procesu prodeje jak pro prodávajícího, tak pro potenciální investory. Znalost hodnoty firmy, stanovená na základě profesionálně provedeného ocenění, usnadní budoucí jednání. Vzhledem k nutnosti provedení profesionálního ocenění, jeho důvěryhodnosti a poctivosti, se doporučuje svěřit ocenění firmy odborníkům, specializovaným subjektům, které provedou ocenění na základě aktiv, příjmů, zisků a potenciálního růstu firmy.

Příprava nabídky prodeje

Vypracování atraktivní nabídky prodeje může pozitivně ovlivnit nalezení vhodného investora a také usnadnit průběh jednání.Nabídka prodeje firmy by měla obsahovat přesné podmínky smlouvy. Je důležité uvést podrobný popis činnosti firmy, jako je právní forma firmy, čím se zabývá, kde se nachází, jaké nemovitosti firma vlastní, kolik má zaměstnanců, jaká je pozice firmy na trhu, představit poctivé ekonomické údaje a finanční dokumentaci. Nabídka musí také obsahovat navrhovanou cenu prodeje firmy a případné další poplatky. Je také dobré povzbudit potenciální kupce představením rozvojových plánů firmy. Atraktivitu nabídky zvyšuje vizualizace nabídky, proto nezapomeňte do nabídky zahrnout bohatou sérii fotografií, které ukážou firmu v reálném a zároveň atraktivním světle. Po zveřejnění nabídky stojí za to ji sdílet na sociálních sítích nebo na odborných inzertních portálech.

Jednání

Jedním z důležitých prvků v procesu prodeje firmy je vedení jednání s potenciálním investorem, nebo také, což se často používá, s více zainteresovanými investory současně, kteří si jsou vědomi konkurence. Je však třeba pamatovat na to, že chyby při jednání mohou mít vážné důsledky. Při rozhovoru s investorem je třeba předkládat konkrétní a poctivé údaje a informace o firmě, vyhýbat se příliš obecným informacím bez konkrétních údajů. Je také nutné informovat protistranu o potenciálních rizicích, pokud mohou nastat. Potenciálnímu investorovi by měly být předloženy očekávané zisky s prognózou, kdy se mohou objevit, ale také by měly být poskytnuty informace o potenciálním riziku ztrát, pokud máme takové údaje. Zatajování informací může znamenat ztrátu naší důvěryhodnosti u investora. Aby mohlo dojít k transakci prodeje firmy, musí se strany jednání dohodnout na podmínkách prodeje, které budou vyhovovat oběma stranám.

Přechodné období

Po dokončení transakce je prodávající stále zapojen do předání záležitostí firmy novému majiteli v různých oblastech. V přechodném období pomáhá prodávající kupujícímu s hladkým převzetím firmy.

- Reklama -

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Naši partneři -
- Reklama -

NEJSLEDOVANĚJŠÍ V TÝDNU