Železniční doprava nás provází bezmála čtyři století a za tu dobu prošla výraznou technologickou proměnou. Parní lokomotivy vystřídaly lokomotivy dieselové a svítat začíná technologii zcela nové – technologii vodíku. Tu představila jako vůbec první na světě společnost ALSTOM, která uvedla do provozu jednotku Coradia iLint – první a jediný vlak na vodíkový pohon. Ten se v rámci osmidenní railshow, pořádané společností ALSTOM, představil hned v několika městech České republiky, včetně Ústeckého kraje.
V České republice a na Slovensku byl ve dnech 17. – 25. května představen první a jediný vlak na vodíkový pohon na světě – Coradia iLint společnosti Alstom. Vlak postupně zavítal do měst Praha, Česká Třebová, Olomouc, Krnov, Ostrava, město Jihlava, České Budějovice, Tábor, Velim, Hradec Králové, Liberec, Česká Lípa, Děčín a Ústí nad Labem. Na Slovensku pak do měst Prievidza, Nitra, Nové Zámky, Komárno a Bratislava.
Railshow, za kterou stojí společnost Alstom, chce veřejnosti přiblížit vodíkovou technologii budoucnosti a především ukázat, že vodíková doprava již dávno není pouhou utopistickou vizí. Prezentace vodíkové jednotky se v Ústí nad Labem zúčastnili také hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller, primátor statutárního města Ústí nad Labem Petr Nedvědický a primátor statutárního města Děčín Jiří Anděl.
Dopravci dnes k přepravě osob na neelektrifikovaných tratích používají většinou dieselové jednotky. Emise a hladina hluku u těchto vlaků se spalovacími motory však omezují výhody železniční dopravy ve srovnání s jinými způsoby dopravy pokud jde o dopady na životní prostředí. Coradia iLint je plně bezemisní vlakové řešení.
Trakční systém využívá palivové články, které vyrábějí elektřinu spojením vodíku a kyslíku na vodu a jedinou emisí je pára a kondenzovaná voda, zatímco pracuje s nízkou hladinou hluku. Nahrazení dieselové trakce technologií palivových článků navíc umožňuje udržitelný provoz vlaku, zatímco jeho výkon odpovídá výkonu běžných regionálních vlaků.
Desetiletí výzkumu věnované vodíkovým technologiím vedlo k potvrzení jejich bezpečnosti v mnoha aplikacích a způsobech využití. Podle Německé asociace vodíkových a palivových článků (DWV) jsou vysokotlaké zásobníky s vodíkem ve srovnatelných rizikových situacích ve skutečnosti bezpečnější než benzinové nádrže. Homologace vozidel navíc podléhá extrémně přísným kontrolám, které pokrývají všechny bezpečnostní aspekty.
Zdroj: www.kr-ustecky.cz, Bc. Jan Nový