V poslední době roste zájem o studium učebních oborů i maturitního oboru elektrotechnika na Střední škole stavební a strojní Teplice. A není se čemu divit, je to jen logické vyústění dlouhodobého úsilí školy, obrovské podpory Ústeckého kraje a rostoucího zájmu o studium 16 technických oborů, které škola nabízí. Je to průřez stavebními, strojními, automobilovými a elektro obory. Přinášíme rozhovor s ředitelem školy Alešem Frýdlem.
- U vaší střední školy v Teplicích vyrostl obrovský komplex nových budov. K čemu budou nové budovy sloužit?
- Jedná se o realizaci dlouhodobého záměru Ústeckého kraje podpořit zejména učňovské školství vytvořením kampusu „řemesel“. Cílem je zlepšit prostředí pro vzdělávání, vybavit dílny nejmodernější technikou a přiblížit vzdělávání co možná nejvíce praxi. Do nových dílen vybudovaných zejména z dotací Ústeckého kraje a částečně i z evropských fondů jsme již přesunuli automechaniky a autoelektrikáře, kteří pracují na nejmodernější dílenské technice, což jim umožní snadno uspět i na trhu práce. Žáci mají možnost využít všechnu tuto špičkovou techniku, protože pracují na posledních modelech škodovek (Škoda Superb a Škoda Octavia RS), které jsme dostali na podporu výuky od firmy Škoda Auto. Dále sem přesuneme od září i karosáře, a tím vznikne úplné komplexní vzdělávací automobilové centrum. Mimo tyto obory umístíme od tohoto září do kampusu i výuku truhlářů, kteří budou mít k dispozici obrovskou plně vybavenou strojní dílnu a další čtyři ruční dílny včetně malé lakovny. To jim umožní stát se mistry ve svém oboru, zvládnout práci jak na strojích, tak se i naučit ručnímu zpracování materiálů z masivu i lamina.
- Co bude s prostory, které opustíte?
- Jeden objekt, který již nevyhovuje požadavkům ekonomického provozu, opustíme, ale ostatní naše prostory upravujeme a zařizujeme tak, aby splňovaly požadavky na moderní výuku včetně vybavení. Je to dlouhodobý proces proměny, který je i náročný na financování. Zde mimo podpory od zřizovatele – Ústeckého kraje – hledáme i další zdroje. Díky aktivitám, které děláme, a i úspěchům v soutěžích, jsme se stali například partnerskou školou firmy ČEZ. Díky grantu od této společnosti jsme mohli dovybavit naše špičkové elektro dílny i PLC systémy, robotickými stavebnicemi a velkou 3D tiskárnou.
- Zmínil jste úspěchy v soutěžích, máte na to nějaký recept?
- Naše škola v minulosti vyhrála třikrát za sebou krajskou soutěž obráběčů kovů a letos tento primát obhájila „dublem“. Opět jsme to potvrdili nejen vítězstvím, ale i druhým místem (pozn. ze 14 soutěžících ze 7 škol). Dále jsme se umístili na 1. místě v mezinárodních závodech elektro modelů aut poháněných vodíkem v Děčíně a v tomto týdnu nás čeká finální závod v německém městě Chemnitz. Na začátku školního roku jsme opět obhájili prvenství v soutěži T- PROFI (Talent pro firmy) pořádanou Krajskou hospodářskou komorou (KHK) pro týmy složené z žáků středních a základních škol a zástupců firem. Na konci června postupujeme do celostátní kola, ambice máme velké, ale uvidíme.
- To však není vše. V celostátní soutěži malířů – Malířské akademii Josefa Čapka pořádané Cechem malířů ČR v Podbořanech naše děvčata obsadila krásné druhé místo a v soutěži – Energetická maturita pořádané pro partnerské školy Skupiny ČEZ náš žák dosáhl také vynikajícího druhého místa. Naši žáci se dále zapojili do prestižní soutěže Moderní škola 4.0 pořádané Ústeckým krajem ve spolupráci s katedrou informatiky Přírodovědné fakulty UJEP s projektem „Inteligentní nabíjení elektromobilních dopravních prostředků“. Projekt tohoto zaměření byl vybrán z důvodu řešení nabíjení malých elektromobilních dopravních prostředků využívaných žáky školy. V konkurenci devíti technických škol z Ústeckého kraje se naši žáci neztratili a obsadili páté místo.
- Hlavní úspěch školy vidím v tom, že naše žáky „učíme pro život“, což je i mottem naší školy. Žáci v 1. ročníku začínají skutečně od základu v našich školních dílnách, kde si nejprve osvojí a zautomatizují základní ruční dovednosti, pak se posouvají na strojní zařízení, kde postupně získávají další zkušenosti. Abychom žáky dobře připravili na budoucí profesi, posouváme poté žáky na individuální praxe do smluvních firem (pozn. škola spolupracuje celkem s 60 firmami), kde se pod dozorem koordinátorů firem a učitelů odborného výcviku žáci zdokonalují ve svém řemesle a připravují na budoucí zaměstnání. Výhodou tohoto systému výuky je to, že si již během praxe vydělávají peníze a pracují v reálném pracovním prostředí, což umožňuje snadný vstup našim absolventům do praxe. Toto vše má pozitivní dopad na vnímání naší školy veřejností a na rostoucí zájem o studium na naší škole.
Zdroj: www.kr-ustecky.cz